Performance optimering inspireret af Superliga spillere

Dette indhold er sponsoreret.

Performance optimering inspireret af Superliga spillere

Man behøver ikke være professionel fodboldspiller for at ønske at optimere ens sports performance. Det kan være alt lige fra at spille serie 6 eller bare ønske at komme i bedre form og lave en god maratontid.

Uanset hvad ens motivation er for at optimere er det en god ide at lede efter inspiration og teknikker til at optimere. Der er mange måder og råd at finde, men det er også lige så vigtigt at man lytter til sin egen krop og finder den måde og de tricks, som passer bedst til en selv. Det er meget personligt at dyrke sport og optimere, og de råd som er gode for andre behøver ikke være gode for dig. Men læs videre nedenfor for at få en masse gode råd, der er inspireret af Superliga spillere performance.

Søvn er vigtig for at kunne præstere

Dette råd kan egentlig bruges af alle og generelt set i livet. Det at få nok og god søvn er en vigtig del af at kunne fungere optimalt i hverdagen og på sportsbanen. Det betyder derfor, at man skal gøre sit bedste for at få en god nats søvn.

Længden af søvnen er vigtig, men det er endnu vigtigere at man føler sig komfortabel og uafbrudt i sin søvn. Et godt sted at starte er ofte med sin seng. Her gælder det virkelig at kigge ind i sindet, og finde den seng som passer bedst til dig og din krop. Det nytter ikke noget at lytte til andre her, man skal ud og prøve seng samt madras.

Den bedste hæve sænke seng passer ikke nødvendigvis til dig og din krop også, og derfor er det vigtigt at du prøver hæve sænke sengen og er opmærksom på dine egne behov. En hæve sænke seng er det samme som en elevationsseng.

Søvn er med til at optimere ens dagligdag på mange måder, og ønsker man at opbygge muskler eller øge ens forbrænding kan man ikke komme udenom at skulle sove optimalt. Søvn øger nemlig opbygningen af muskler og forbrændingen i kroppen.

Spis det rigtige - det er forskelligt for sportsgrene

Nu når vi er inde på opbygning af muskler og fedtforbrænding kan vi lige så godt tage den. Man kan træne og optimere alt det du gerne vil, men hvis du ikke indtager det rigtige mad, kan det blive svært at optimere.

I bund og grund handler det om sundhed og det gælder om at spise varieret. Spiser du varieret kan det aldrig gå helt galt. Sundhed er nemlig et spørgsmål om at tilpasse kroppen, så du selv føler dig sund.

Når man skal optimere i en sportsgren eller når det kommer til at optimere via mad, er det vigtigt at man har sin sportsgren in mente. Ønsker man at opbygge muskler er det en anderledes kost end hvis man skal tabe fedt. Derudover er en cykelrytter kost meget anderledes end en fodboldspillers. En af måderne, hvorpå man kan sikre sig at man får den bedste vejledning er ved at søge hjælp hos en kostvejleder eller personlig træner.

Der er nogle få grundregler, som man altid kan følge. En af disse er blandt andet at hvis man ønsker at opbygge muskler gælder det om at få nok protein, hvorimod når man skal tabe fedt og ned i vægt skal man holde forbrænde flere kalorier end man indtager. Her kan man med fordel skrotte carbs og brød for at mindske kalorieindtaget.

Aldrig gå ned på udstyr

Der er mange grund til at du ikke skal gå på kompromis med udstyret. Måske er du en af dem, som føler at man sagten kan klare sig med de billige fodboldstøvler, og det er også sandt til en vis grad. Fodboldstøvler er dyre, specielt hvis man skal have en topmodel hver sæson, som man kan blive nødt til, da støvlerne ikke er lavet til at holde længere tid. Problemet er bare, at man tydelig kan mærke forskel og se forskel på støvle kvaliteten. Den føling man ofte får med bedre udstyr er vigtig for ens performance. Det gælder løbesko som fodboldstøvler.

Derudover kan det rigtige udstyr være med til at mindske skader. Skader er på mange måder udviklingens værste fjende. Man kan optimere og optimere alt det man vil, men hvis man bliver skadet, skal man starte forfra. Det er altid et spørgsmål om proces, men ønsker du at optimere og blive bedre inden for en sportsgren skal du holde dig skadesfri. Dette kan gøres med ordentligt udstyr, hvor fodtøjet ofte er det allervigtigste. Så hellere gå på kompromis med tøjet.

Mesterskabsspil

  K V U T Mål P
mere
1.FCM (M)25155540-2150
2.BIF25144743-3046
3.FCK25126746-3942
4.AGF25109638-3039
5.FCN2599743-3536
6.RFC25961035-2733

Kvalifikationsspil

  K V U T Mål P
mere
1.AaB2589830-3533
2.OB2579927-3130
3.SDR (P)25851235-3929
4.VB (O)25781027-3829
5.LBK25671230-4625
6.ACH25371520-4316